Klantenverhalen | Betrouwbare leveranciers


“Los van de financiële schade, is er ook imagoschade. Mijn bakkerij en webshop zijn nu gelinkt aan slechte reviews.'


Ondanks de coronacrisis is het aantal zelfstandigen toegenomen. Dat is ook niet zo heel verwonderlijk: het starten van een onderneming is door de mogelijkheden van internet nog nooit zo makkelijk geweest. Vooral het starten van een webshop is razend populair. Het is belangrijk om dan zeker te zijn van een betrouwbare leverancier. Voor Koen viel dat enorm tegen.


Van kinds af aan is Koen verzot op bakken. Zijn opa en vader werkten als bakker dus hij kreeg het met de paplepel ingegoten. Als derde generatie bakkerszoon was het voor hem vanzelfsprekend om ook het familiebedrijf in te gaan. Koen: “Ik zie het niet eens als werk. Het voelt als mijn tweede natuur.”


Zelfs tijdens de coronacrisis, bleef de verkoop van Koens brood en banket stijgen. Door slim in te zetten op een nieuw assortiment en online marketing werd hij nog altijd voorzien van bestellingen. “Een groot deel van mijn werk bestaat uit bakken voor gelegenheden. Bruiloften, bedrijfsevenementen, dat soort dingen. Corona maakte dat allemaal onmogelijk. We zijn toen gaan kijken naar hoe we ons werk corona-proof konden maken en hebben toen een High Tea at Home bedacht. Met een mooie webshop en advertenties op sociale media waren we in staat om veel mensen te bereiken. Het bleek een groot succes. Er was een enorme vraag naar manieren om ‘het thuis zijn’ aangenamer te maken.”


Om te voldoen aan de toenemende bestellingen, besloot Koen nieuwe ovens aan te kopen. Hij deed zijn bestelling bij een bekende horecagroothandel. 'Ik wilde speciale bakkerij-ovens met geavanceerde functies. Het ging in totaal om een bedrag van bijna 10.000 euro. Ik heb diverse leveranciers benaderd om zo de goedkoopste en beste offerte te vinden. Het bedrijf waarbij ik bestelde, was al 40 jaar een horecagroothandel. Er was veel persoonlijk contact en er werd mij een snelle levertijd beloofd. Ze zouden topkwaliteit en topservice leveren.”


Enkele dagen na de datum waarop de bestelling geleverd zou moeten worden, had Koen nog niets ontvangen. “Ik heb, wat achteraf best bijzonder is, wel een mailtje ontvangen waarin stond dat de bestelling vertraagd was. Ik heb daar toen niet bij stilgestaan en ben gewoon verder gegaan met werken.” Uiteindelijk krijgt Koen 34 dagen later dan de beloofde levertijd zijn bestelling. Althans, één oven. En na ontvangst blijkt de oven op veel punten niet te deugen. “Herhaaldelijk contact met de horecagroothandel heeft tot niets geleid. Ik ben nog steeds bezig met mijn geld terugkrijgen.”


“Door het gebrek aan ovencapaciteit hebben wij bestellingen moeten annuleren en konden wij als bedrijf niet groeien zoals beoogd. We hebben enorme kansen misgelopen die nu niet meer in te halen zijn. Bovendien weet ik niet of die duizenden euro’s nog terug ga krijgen.”


Niet alleen zakelijk raakt het Koen, maar ook persoonlijk. “Los van de financiële schade, is er ook imagoschade. Mijn bakkerij en webshop zijn nu gelinkt aan slechte reviews, terwijl ik onderneem met de beste intenties. Sommige klanten hebben zelfs mijn vrienden en familie lastiggevallen.”


“Of het voorkomen had kunnen worden? Wellicht. Het bedrijf bleek al langere tijd hun beloftes niet na te komen vanwege financiële problemen. Maar ik denk dat je als ondernemer altijd wel risico’s loopt. Alhoewel het met een service zoals die van GraydonGo natuurlijk wel aanzienlijk verkleind wordt.”


Heb je vragen rondom de financiële situatie van bedrijven? Of ben je van plan om met een leverancier samen te werken en wil je verzekerd zijn van een betrouwbare dienstverlening? Dan biedt GraydonGo gemakkelijk te interpreteren bedrijfsinformatie. Door de combinatie en verwerking van data, biedt GraydonGo eenvoudige scores en actiegerichte inzichten, die zich richten op het verleden, het heden, maar ook op de toekomst (bv. via de groeiverwachting). Op die manier kun je al die gegevens eenvoudig interpreteren en krijg je een duidelijk beeld van de huidige situatie en het toekomstperspectief van een organisatie. Ga naar www.GraydonGo.be en vraag direct bedrijfsinformatie op.